Scoutkåren Pojkarna är aktiva långfärdsseglare. Här finns beskrivningar och bilder från långseglatser sedan 1972.
Åbo-Nyköping-Göta kanal-Marstrand-Smögen-Skagen-Läsö-Köpenhamn-Klintholm-stubbeköbing-Halmstad-Köpenhamn-Sassnitz-Allinge-Christiansö-Borgholm-Utö-Vaxholm-Siarö fortet-Åbo. Blogg från seglatsen
Årets elitbåtlagsseglats gick runt Bottenhavet. Först avverkades sträckan Åbo - Ratan (västerbotten) på 52 h. Därefter besöktes bla. Umeå centrum, Norrbyskär, Trysunda, Mjältön, Ulvön, Bönhamn, Härnösand och Storjungfrun. Totalt blev seglatsen ca. 800 sjömil och tog 2 veckor.
Seglatsen gick från Åbo ner till Gdansk i Polen. Därefter besöktes Kalmar, Nyköping, Smådalarö, Borstö och Andréskär innan vi återvände till Åbo. Totalt ca. 1000 sjömil på 17 dagar.
Helsingfors - Tallin- Helsingfors
Åbo - Visby - Åbo
Prima biff avnjöts i Visby och ön utforskades med uthyrd paketbil modell VW
Under första delen av seglatsen deltog s/y Verdandi med besättning på Fissc-eskadern The Fissc Race. I Mariehamn plockades två nya besättningsmedlemmar upp och den egentliga seglatsen inleddes. På vägen ner togs en liten omväg via Svenska Utö så att finalen i fotbolls-VM kunde beskådas. Efter den lilla avstickaren styrde vi mot Klaipeda och därifrån sedan via Lettland hem, den slutliga distansen blev ca 950 sjömil. Åbo - Nagu KB - Lukholmen - Enklinge - Bomarsund - Geta Djupviken - Eckerö - Mariehamn - Svenska Utö - Klaipeda - Liepaja - Ventspils - Nagu KB - Åbo.
Åbo - Visby - Åbo, sex dygn, 400 sjömil. De redan traditionella biff-seglatserna går ut på att segla till en destination för att äta som namnet säger, äta en Biff (ju längre bort desto bättre).
Åbo - Hangö - Haapsalu - Pärnu - Riga - Runö - Utö - Åbo, 632 sjömil, två veckor, s/y Verdandi.
Åbo - Vässarö - Öregrund - Åbo, 280 sjömil, fem dygn, s/y Verdandi.
Åbo - Visby - Aspö - Åbo, 470 sjömil, s/y Verdandi.
Åbo - Lehtma - Sviby - Haapsalu – Åbo, sex dygn, 260 sjömil, s/y Verdandi
Sex veckor, tre besättningar, s/y Verdandi. Den första besättningen seglade från Åbo längs den svenska kusten via Bornholm till Malmö, där den andra besättningen tog över. Andra etappen seglade upp längs Svenska västkusten till Arendal i norge. På vägen upp besöktes bland annat Marstrand och Smögen. På vägen ner var det meningen att besöka skagen men vädret tillät inte detta, istället gjordes kårens nya fartrekord på 20,3 knop då de seglade tillbaka till Marstrand! Sista besättningsbytet gjordes i Halmstad. Tredje etappen seglade ner via Stora Bält till Warnemünde i Tyskland. På vägen besöktes många danska städer, bla. Grenaa, Kerteminde och Kalundborg. På vägen upp från Tyskland besöktes Bornholm och Kalmar. Utanför fyren ingenjör Pettersson i Nagu uppnåddes 1000 sjömil för den tredje etappen. Total distans för hela seglatsen ca 2300 sjömil.
Åbo - Visby - Åbo, fem dagar
Åbo - Munsala - Åbo
Åbo - upp längs finska kusten - över till svenska Höga kusten - Åbo, två veckor.
Fyra veckor, två besättningar, s/y Verdandi. Det var första gången som SP:are seglade längs den grunda tyska kusten. Besättningsbytet ägde rum i Heiligenhafen, utanför Puttgarten i Tyskland. Speciellt etapp två fick känna fartens tjusning på Östersjön. På etappen mellan Stobbekobing (Danmark) och Rönne (Bornholm) toppade s/y Verdandi 18,2 knop.
Åbo - Visby - Bornholm - Visby - Åbo, en vecka, s/y Verdandi. Ett gäng ledare och äldre scouter gjorde ett snabbesök till Allinge, Bornholm. Etappen Utö-Visby seglades på under ett dygn.
Åbo - Visby - Roslagen - Åland - Åbo, dryga två veckor, s/y eSPé.
Snabbis, s/y eSPé
4.5 veckor, två besättningar, s/y eSPé. Med fart ner över hemmavattnen på Östersjön, och ner och utforska den syddanska skärgården och bälten, samt prova på kö-segling i de trånga, korsande farlederna söder om Sjælland och Fyn.
Tre veckor, två besättningar, s/y eSPé. Flickscoutkåren Åbo Vildar seglar åter i eskader med oss med sin båt s/y Wildhelmina.
Två veckor, s/y eSPé. Kåren seglade i eskader med Åbo Vildar, som hade sin första seglationssäsong.
Sex veckor, tre besättningar, s/y eSPé. Totalt 19 sjöscouter fick uppleva långseglatsens fina sidor. Upplevelsefullt, med bl.a. transport av båten på lastbil från Dalslands kanals slut till Halden vid Skagerrak, och strömt vatten ute på kanten till Nordsjön.
Första långseglatsen med nya båten, s/y eSPé, en Guyline 95, som skaffades hösten innan.
Två veckor, s/y Penelope
Fyra veckor, s/y Glurpan. I och med denna seglats är då hela den svenska kusten utforskad. Ända från Haparanda till Strömstad.
Fyra veckor, s/y Glurpan. En noggrannare besiktning av Porten till Östersjön, och alla dess pittoreska fiskelägen.
Tre veckor, s/y Glurpan. Roslagen utforskades in i det innersta, dvs även in på sjöarna Mälaren och Hjälmaren.
Fem veckor, s/y Glurpan. Kåren seglar för första gången även in i Norge. En seglats fylld med nya upplevelser med allt från slussande och kanalåkning mellan kossornas betesmarker till utskärssegling, och öppet hav. Äntligen slogs det tio år gamla rekordet på Visby-Utö sträckan, nu klarades det av på 26 h.
Ett lugnare år, då vi enbart deltog i den två veckor långa eskadern i FiSSc's regi, som gick till Väddö Kanal och Öregrund. En kul seglats med 10 deltagande FiSSc-e-båtar. Vi deltog med den nyskaffade s/y Mary-Ann (II), en Sunwind 26.
s/y Aquarius och s/y Aquila rundar än en gång Bottenhavet. Denna gång far vi även ut lite och snusar på Bottenviken. Fyra veckor med huvudpunkten åter i den svenska Höga Kusten.
s/y Aquarius och s/y Aquila seglar över till Stockholms skärgård Roslagen och gästar vår vänkår Scoutkåren Vikingarna från Stockholms sommarläger. Ett VU-lag deltar också och använde sig av mera konventionella transportmedel dit.
Seglatsen gjordes med s/y Aquarius. Fem veckor. Sex elitbåtlagsmedlemmar och ledare beundrar det sysvenska inlandet, samt som toppen på färden, Bohusläns skärgård på den svenska västkusten.
SP seglar åland runt med s/y Aquarius i två veckors tid.
s/y Aquarius och s/y Aquila, åter ute i fyra veckor, och beundrar bl.a. den svenska Höga Kusten, som året innan väckt stor beundran.
Seglatsen gjordes med s/y Aquarius och s/y Aquila. Fyra veckor fyllda med härlig sjöscouting, och nya upplevelser.
En besättning med jungmän och ledare besöker Visby och Gotland. Här gjordes också kårens första rekord på sträckan Visby-Utö, som det räckte till 1983 att slå, 170 sjömil på 28 timmar verkar rätt bra för en båt med en vattenlinje på dryga 6 m.
Seglatsen gjordes med s/y Aquarius och s/y Aquila, som inskaffats året innan respektive samma vår. Detta var kårens första plastbåtar, två GT kryssare.